Czy zwracamy uwag臋 na kompozytor贸w?

Wi臋kszo艣膰 os贸b nie interesuje, kto odpowiedzialny jest za kompozycj臋 oraz aran偶acj臋 ich ulubionych utwor贸w, jednak czasami warto zwr贸ci膰 na to uwag臋, gdy偶 mo偶e nam to pom贸c, chocia偶by przy poszukiwaniu nowych kawa艂k贸w do naszej playlisty.

Czy zwracamy uwag臋 na kompozytor贸w?

W tym artykule chcia艂bym was troch臋 zach臋ci膰 do sprawdzania kto odpowiada za piosenki, kt贸re poznajecie, a zw艂aszcza te, kt贸re wam si臋 podobaj膮. W po艂owie przypadk贸w b臋d膮 to pewnie utwory komponowane po prostu przez artyst臋 wykonuj膮cego, czy kt贸rego艣 z cz艂onk贸w zespo艂u. Cz臋sto ci cz艂onkowie, kt贸rzy maj膮 talent w tym aspekcie, tworz膮 kawa艂ki dla innych artyst贸w, albo wymieniaj膮 si臋 przys艂ugami i nawzajem tworz膮 sobie utwory. Kombinacji i mo偶liwo艣ci jest mn贸stwo, a 艣wiat ten jest ciekawszy ni偶 si臋 wydaje.

Prawd膮 jest, 偶e tylko garstka ludzi przyk艂ada uwag臋 do tego, kto skomponowa艂 i zaaran偶owa艂 utwory, kt贸rych s艂uchaj膮, nawet swoje ulubione. Jeszcze bardziej specyficzne jest to w jaki spos贸b mo偶emy takie informacje pozyska膰 jako zazwyczaj osoby nieznaj膮ce j臋zyka japo艅skiego i to, gdy wi臋kszo艣膰 kompozytor贸w, kt贸rych kojarzymy to ci, kt贸rzy podpisuj膮 si臋 nie u偶ywaj膮c znak贸w alfabetu japo艅skiego, czy to w anime, dramach, tytu艂ach film贸w na YT, w opisach lub artyku艂ach. Wynika to z jednej prostej zasady, je艣li widzimy w艣r贸d dziesi膮tek nieznajomych znak贸w, jedno s艂owo, kt贸re jeste艣my w stanie przeczyta膰 to zwracamy na nie jeszcze wi臋ksz膮 uwag臋 i 艂atwiej zapami臋tujemy. Sawano Hiroyuki, TAKU INOUE, DECO*27, TeddyLoid czy Giga, to tylko par臋 nazwisk, kt贸re du偶o z was pewnie kojarzy z nowoczesn膮, japo艅sk膮 muzyk膮 popularn膮. Co oczywi艣cie nie znaczy, 偶e ta zasada sprawdza si臋 w 100%, na pewno jest wielu kompozytor贸w, kt贸rych kojarzycie mimo bariery j臋zykowej. Tamte s膮 po prostu bardziej globalne i 艂atwiejsze do zapami臋tania. Dzia艂a to oczywi艣cie nie tylko w przypadku muzyki.

Jedn膮 z fajnych rzeczy i wed艂ug mnie oczywistych i podstawowych, jest to, 偶e Japo艅czycy maj膮 w zwyczaju podpisywanie os贸b, kt贸re odpowiadaj膮 za kawa艂ki, wi臋c taka informacja prawie zawsze znajdzie si臋, czy to pod teledyskiem na YT, czy nawet na platformach streamingowych jak Spotify. Do tego nawi膮zuj膮c jeszcze do poprzedniego akapitu, coraz wi臋ksza ilo艣膰 kompozytor贸w i ich nazwisk przedstawianych jest w naszym alfabecie, gdy偶 wszystko ma艂ymi kroczkami d膮偶y do globalizacji.

No dobra, ale po co mi ta wiedza, kto co komponuje, czy aran偶uje?

Bo jest to jeden z najbardziej efektywnych sposob贸w na szukanie nowej muzyki. Tak samo mog膮 nam si臋 podoba膰 czyje艣 kompozycje, jak wokal. Wi臋kszo艣膰 pisarzy muzyki ma sw贸j charakterystyczny styl, kt贸ry czasem 艂atwiej, czasem trudniej dostrzec. Je艣li podoba nam si臋 jeden utw贸r, to szansa na to, 偶e spodoba nam si臋 drugi od tego samego kompozytora, tylko z innym wokalem jest du偶a. Za艂o偶臋 si臋, 偶e wielu z was jest w stanie zgadn膮膰, 偶e utw贸r, kt贸ry us艂yszycie po raz pierwszy, stworzy艂 na przyk艂ad Sawano Hiroyuki. Nie jest to 偶aden wyj膮tek, zdecydowanie bardziej regu艂a, z wi臋kszo艣ci膮 kompozytor贸w po prostu trzeba si臋 os艂ucha膰. Korzystanie z takiej strony jak VGMDB, czy followanie kompozytor贸w na Twitterze(X) powinno sta膰 si臋 wa偶n膮 cz臋艣ci膮 waszych poszukiwa艅 nowych kawa艂k贸w. Nie rzadk膮 sytuacj膮 mo偶e by膰 te偶 to, 偶e 9 utworem na p艂ycie b臋dzie utw贸r skomponowany przez w艂a艣nie jakiego艣 kompozytora, kt贸rego lubicie. Warto wi臋c r贸wnie偶 sprawdza膰 p艂yty niekoniecznie bardzo interesuj膮cych nas artyst贸w – chocia偶 na papierze. Pami臋tajcie te偶, aby zwraca膰 uwag臋 na to, czy podoba wam si臋 kompozycja utworu, czy aran偶acja, bo nie raz podejdzie wam tylko jeden z tych element贸w. Oczywi艣cie cz臋sto za kawa艂ek odpowiedzialnych jest wiele r贸偶nych os贸b, a sama piosenka przechodzi przez sporo r贸偶nych etap贸w, jednak wchodzenie w wi臋ksze szczeg贸艂y produkcyjne ni偶 kompozycja i aran偶acja to ju偶 raczej zabawa dla ch臋tnych.