Zaproponowano nowy model sprzedażowy płyt

SKY-HI, piosenkarz oraz prezes niezależnej wytwórni muzycznej BMSG znany ze swojego innowacyjnego podejścia do rynku muzyki w Japonii, ogłosił eksperymentalne zmiany w sposobie dystrybucji płyt w swojej wytwórni oraz zaproponował przyjęcie podejścia innym firmom.

Zaproponowano nowy model sprzedażowy płyt

BMSG to wytwórnia, której przewodzi rozwój i przyszłość, dobro artysty jak i dobro odbiorcy. Jej przekazem jest m.in. to, żeby przyjmować jak najlepsze, nowoczesne praktyki i dbać o prawdziwe talenty, gdyż przez słabe zarządzanie japońskich wytwórni, Japonia straciła przez ostatnie dekady niezliczoną ilość talentów. Na ich stronie znajdziemy chociażby takie słowa jak “Nie gaś talentu. Nie niszcz przyszłości. Nie niszcz marzeń.”, a także “Osiągnij szczyt, ale nie zrzucaj z niego innych. Nadmiernie nie schlebiaj, ale daj uznanie tam, gdzie się należy. Bądź sobą, abyś mógł kochać innych.”

CEO podkreślił dwie główne zmiany, które mają aspekty ekonomiczne oraz ekologiczne. Jedną z nich jest zmniejszenie użycia plastiku przy produkcji płyt, mające na celu zwiększenie świadomości ekologicznej i redukcję odpadów, a drugą, oddzielne sprzedawanie dodatków do CD, zamiast dołączania ich jako bonusy, co ma na celu nie tylko zmniejszenie ilości odpadów, ale również promowanie jakości wsparcia nad ilość.

Elementy te związany są z tym, że w Japonii nadal większość rynku muzycznego to płyty CD (choć bardzo powoli się to zmienia), co jest całkowicie sprzeczne ze światowym trendem, gdzie dominuje dystrybucja cyfrowa. Związane to jest przede wszystkim z fundamentalną kulturą Japończyków i ich “mentalnością kolekcjonera”. Niczym nietypowym nie jest kupowanie dziesiątek, a nawet setek instancji tej samej płyty, aby wesprzeć swojego artystę. Większość takich nierozpakowanych płyt wyrzucanych jest potem na śmieci, co źle wpływa na środowisko. Jest to również okazja do zwiększenia świadomości ekologicznej wśród konsumentów. Toksyczność takiego podejścia polega również na tym, że znacząca część dochodów ze sprzedaży nie trafia bezpośrednio do artystów, jest to jeden z aspektów, z którym SKY-HI również podjął walkę promując sprawiedliwszy podział dochodów i większą niezależność finansową artystów.

Nowy model sprzedaży ma na celu wspomóc zmianę nawyków konsumenckich, sprawić, aby obie strony nie skupiały się na sprzedaży jak największej ilości albumów jako kluczowego wsparcia dla artysty. Może się to wydawać trudne do zrozumienia, bo sprawi to, że ilość sprzedanych płyt się zmniejszy, co oznacza mniejszy zarobek dla wytwórni i artysty. Jednak cały plan polega na dywersyfikacji źródeł dochodu i lepszym zorganizowaniu budżetu, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do zwiększenia niezależności i stabilności finansowej artystów. Ma to również wpłynąć na jakość pakietów produktów, które mają stać się nawet bardziej wartościowe dla fanów. Jakość ponad ilość, promując jednocześnie bardziej świadome wsparcie dla ulubionych artystów przez fanów. Nowy model sprzedaży zachęca również do interakcji opartej na głębszym zrozumieniu i docenieniu pracy artystycznej, co może prowadzić do silniejszej więzi między artystami, a ich fanami.

SKY-HI stara się zmienić myślenie osób w tradycjonalistycznej Japonii, co może być bardzo dużym wyzwaniem. Jednak założona przez niego wytwórnia BMSG praktycznie od powstania osiąga niezwykłe wyniki, dzięki swojemu nietypowemu podejściu. Oznacz to, że jego słowa mają mocną podpórkę i trzeba się z nimi liczyć. Czy jednak zmiana tradycyjnego myślenia wśród wysokiego managementu innych, dużych jak i małych japońskich wytwórni jest możliwa? Czy będzie to jeden z tych pomysłów, które były i szybko znikły, a może coś wielkiego za czym pójdą wszyscy inni?

Pierwszą płytą w takim wydaniu ma być nowy singiel grupy BE:FIRST, którego szczegóły zostaną podane wkrótce.